<< Terug naar nieuwsoverzicht

Vast, variabel of dynamisch? Zo adviseer je inwoners bij een nieuw energiecontract

Na een periode van stijgende energieprijzen en onzekerheid op de energiemarkt, is het voor inwoners en huurders weer mogelijk om een vast energiecontract af te sluiten. Inmiddels kunnen ze zelfs voor 3 jaar hun energieprijzen vastzetten. Maar hoe informeer je jouw inwoners en huurders de komende periode over energie?
Vast, variabel of dynamisch? Zo adviseer je inwoners bij een nieuw energiecontract

Er zijn inmiddels weer drie soorten energiecontracten beschikbaar: een vast-, variabel- of dynamisch contract. Welk type contract het beste bij iemand zijn situatie past, hangt af van wat hij of zij belangrijk vindt. Gaat iemand voor zekerheid of flexibiliteit?

Zekerheid? Ga voor een vast contract

Een vast contract zorgt voor zekerheid. De inwoner betaalt een bepaalde periode een vast bedrag voor gas en stroom. Hierdoor weet diegene precies wat hem/haar de komende periode te wachten staat. Het nadeel? De prijzen voor gas en stroom kunnen nog dalen. Als je een vast contract hebt moet je de hogere prijs blijven betalen. Maar gelukkig werkt het andersom ook: de prijzen voor gas en stroom kunnen ook stijgen. In dat geval betaalt de inwoner nog steeds de lagere prijs uit zijn contract.

Op zoek naar flexibiliteit? Kies een variabel contract

Wil een inwoner juist flexibel zijn en met de prijzen meebewegen? Dan kan hij of zij kiezen voor een variabel contract. De tarieven per maand verandert mee met de huidige prijzen voor stroom en gas. Hierdoor merkt een inwoner direct op de energierekening als de energieprijzen dalen. Daar staat tegenover dat inwoners het ook direct merken als de energieprijzen stijgen. Er is dus sprake van meer flexibiliteit, maar ook meer onzekerheid.

Dynamisch contract: veel onzekerheid

Wil iemand echt flexibel zijn? Dan kan hij of zij kiezen voor een dynamisch contract. De prijs van stroom en gas wisselt per dag of zelfs per minuut. Dit kan ervoor zorgen dat je profiteert van lage prijzen, maar het risico op hoge prijzen is groot. Doordat een dynamisch contract voor veel onzekerheid zorgt, raden we inwoners af om voor dit type contract te kiezen.

Vergelijken en overstappen

Als inwoners of huurders een keuze voor een bepaald contract hebben gemaakt is het tijd om de best passende contracten met elkaar te vergelijken. Kijk hiervoor naar de prijs die het huishouden nu voor stroom en gas betaalt, het huidige energieverbruik en de leveringskosten die een huishouden betaalt. Vergelijk deze tarieven met die van het nieuwe energiecontract.

Is het nieuwe energiecontract gunstiger dan het huidige contract? Dan is het tijd om over te stappen. Zeg het oude contract op en laat het nieuwe op die datum ingaan. Let op: heeft een inwoner een energiecontract afgesloten na 1 juni 2023? Dan moet diegene een overstapboete betalen aan zijn oude energieleverancier. Deze heeft namelijk al energie ingekocht die de inwoner niet meer gaat gebruiken. Informeer bij de energieleverancier naar de hoogte van de overstapboete.