<< Terug naar nieuwsoverzicht

“Mensen worden rustiger als ik uitleg waarom we gegevens nodig hebben.”

Anneloes Hannen werkt sinds 2020 met De VoorzieningenWijzer in de gemeenten Weert, Nederweert en Maasgouw. Sinds de energietoeslag in het leven is geroepen, ziet ze een grotere groep in beeld komen. Vooral veel ouderen vragen om hulp bij het aanvragen van de energietoeslag. Maar de energietoeslag blijkt niet het enige waar ze hulp bij kunnen gebruiken. “Het is mijn doel om ingewikkelde zaken in makkelijke taal uit te leggen.”
“Mensen worden rustiger als ik uitleg waarom we gegevens nodig hebben.”

Persoonlijk vindt Anneloes het leukste aan haar werk dat ze met mensen werkt en hen concreet hulp kan bieden. “Veel mensen vinden regelingen vanuit de overheid ingewikkeld. Mensen die laag opgeleid zijn of stress ervaren zien soms door de bomen het bos niet meer. Als adviseur kan ik ingewikkelde zaken in makkelijke taal uitleggen. Plus: ik laat direct zien waar iemand recht op heeft.”

Extra uitleg zorgt voor vertrouwen

Die extra uitleg over waarom iemand wel of geen aanspraak maakt op regelingen, is belangrijk. “Onlangs sprak ik een mevrouw die in eerste instantie bij ons kwam om de energietoeslag aan te vragen”, vertelt Anneloes. “Omdat ze enkel AOW ontving, vertelde ik haar dat er misschien wel meer mogelijk was. Uit de tool van De VoorzieningenWijzer bleek dat ze ook recht had op de Meedoen-regeling.”

Toch was de deelnemer bij het aanleveren van haar gegevens in eerste instantie erg huiverig en wantrouwend. “Toen ik haar uitlegde waarom deze gegevens nodig zijn om de regeling aan te vragen, werd ze rustiger en wilde ze de regeling toch aanvragen. Dat is het verschil dat een adviseur kan maken.”

De energietoeslag brengt een grotere groep mensen in beeld

Sinds de energietoeslag bestaat, komt er een nieuwe doelgroep in beeld. “We zien nu een hele nieuwe groep mensen die een laag inkomen hebben, nét boven bijstandsniveau. Zij moeten zelf de energietoeslag aanvragen. Dat zijn bijvoorbeeld veel AOW’ers, die onder de 120% van bijstandsniveau zitten en eigenlijk nergens gebruik van maken.”

Dit heeft volgens Anneloes te maken met een verschil in generatie. “Veel oudere mensen schamen zich om hulp te vragen: ze zijn gewend om hun eigen boontjes te doppen. En het lukt veel mensen om rond te komen, zelfs zonder regelingen.” Toch vragen ook zij nu hulp bij het aanvragen van de energietoeslag, maar dit gaat niet altijd soepel. “Om de energietoeslag aan te vragen, heb je bijvoorbeeld DigiD nodig. Dat is voor veel mensen ingewikkeld.”

Veel mensen zijn meer verzekerd dan nodig

Bij de oudere doelgroep komt ze soms verrassende dingen tegen. “Veel mensen zitten al 30 jaar bij dezelfde zorgverzekeraar. Ik geef dan aan dat we geheel vrijblijvend even kunnen kijken waar ze recht op hebben. Soms blijkt dan dat ze wel €1400,- extra bestedingsruimte op jaarbasis behalen.”

Ze ziet bovendien dat veel ouderen oververzekerd zijn, omdat ze bang zijn dat er iets gebeurt waardoor ze opeens veel moeten betalen. “Laatst sprak ik iemand die al jaren een aanvullende tandartsverzekering had. Maar ze had een kunstgebit! Wat moet je dan met een aanvullende tandartsverzekering? In deze situaties heeft het echt toegevoegde waarde om samen de zorgverzekering te doorlopen.”

Samen met sociale partners

Er wordt in de gemeenten nauw samengewerkt met woningcorporaties. “Zij gaan gesprekken aan met mensen die huurachterstanden hebben. Door ze met De VoorzieningenWijzer in contact te brengen, kijken we of deze huurders ergens recht op hebben. Daar hebben de mensen zelf baat bij, maar ook de woningcorporatie.”