<< Terug naar nieuwsoverzicht

Hoe bereik je je doelgroep écht?

Effectieve communicatie met inwoners en huurders bereik je door hen actief en persoonlijk te benaderen. Dit onderstrepen ook huurconsulent Rinette Alsters van Accolade en verhuurconsulent Jesca van der Kolk van Woonconcept. Maar hoe bereik je huurders op een persoonlijke manier? En hoe breng je hen op de hoogte van Dat Geldt voor Mij? Rinette en Jesca deelden hun ervaringen in het webinar ‘Hoe bereik je de doelgroep écht?’.
Hoe bereik je je doelgroep écht?

Vorig jaar ging Accolade op bezoek bij huurders om hen te helpen met energiebesparingen in huis, zoals tochtstrippen bevestigen. “Tijdens die bezoeken zijn we met huurders in gesprek gegaan, ook over Dat Geldt voor Mij”, vertelt Rinette Alsters, huurconsulent bij woningcorporatie Accolade. “Daarnaast hebben we alle huurders met energielabel D of hoger persoonlijk benaderd en gevraagd of zij gebruik willen maken van Dat Geldt voor Mij”.

Deze aanpak wekte enthousiasme op bij de huurders. “Ze vonden het heel fijn dat we dit deden. Ook waardeerden de huurders het dat Accolade het eerste contact zoekt met de gemeente. Huurders hoeven niet zelf naar de gemeente toe. Dit blijkt een hele grote stap te zijn en deze stap halen wij voor hen weg.”

‘Het gaat om de manier waarop je De VoorzieningenWijzer aanbiedt’

Ook woningcorporatie Woonconcept gebruikt bestaande contactmomenten met huurders om de VoorzieningenWijzer ter sprake te brengen. “Op meerdere momenten van ons werkproces bieden wij een adviesgesprek aan van Dat Geldt voor Mij” vertelt Jesca van der Kolk. Als verhuurconsulent spreekt zij iedere nieuwe huurder die bij hen komt wonen. “Het is heel gemakkelijk om het tijdens het toewijzingsgesprek ook uitgebreid over Dat Geldt voor Mij te hebben.”

Ook bij de zittende huurders liggen volgens Jesca veel kansen. Voornamelijk tijdens life events, zoals een overlijden of een relatiebreuk. “Een wijziging in een huishouden heeft enorme impact op financiën, toeslagen, verzekeringen en energie. Juist bij deze situaties is het heel goed om Dat Geldt voor Mij aan te bieden.”

De juiste uitstraling is van belang om De VoorzieningenWijzer op een laagdrempelige en positieve manier te presenteren. Jesca: “Het gaat ook om de manier waarop je het aanbiedt. Ik probeer het anders te benaderen, want zo’n gesprek kan ook al helpen om een bevestiging te krijgen dat alles goed gaat. Het kan een besparing opleveren, maar het kan ook andere inzichten geven.”

We doen het samen

Bovenstaande voorbeelden laten zien hoe je als woningcorporatie je huurders actief en persoonlijk op de hoogte kunt brengen van De VoorzieningenWijzer. Zo gebruik je op een laagdrempelige manier bestaande contactmomenten en bereiken we zo veel mogelijk huurders en inwoners.

Benieuwd hoe jij De VoorzieningenWijzer kan inzetten in jouw organisatie? Neem contact met ons op via info@devoorzieningenwijzer.nl of bel 038 – 455 40 64.