<< Terug naar nieuwsoverzicht

Gemeente Bergen krijgt via de energietoeslag de doelgroep beter in beeld

De energietoeslag is bedoeld om mensen te helpen bij het betalen van de energierekening, maar het blijkt ook een ander groot voordeel te op leveren. Gemeente Bergen greep die kans met beide handen aan. Want wat blijkt: ook al vraagt nog lang niet iedereen de energietoeslag aan, toch vraagt de doelgroep deze vaker aan dan andere financiële regelingen. Precies een deel van de groep die vaak nét niet in beeld is bij gemeenten, klopt nu aan. De gemeente Bergen zag dit als een kans. Wie de energietoeslag nodig heeft, kan misschien meer hulp gebruiken.
Gemeente Bergen krijgt via de energietoeslag de doelgroep beter in beeld

Dirk Kropman, beleidsadviseur van de gemeente Bergen: “We kozen ervoor om op het aanvraagformulier van de energietoeslag een vraag voor vervolgcontact toe te voegen (ja/nee). We merkten dat veel inwoners openstonden voor meer hulp. Zo konden we hen proactief wijzen op verschillende initiatieven in onze gemeente, zoals De VoorzieningenWijzer.”

Kropman vervolgt: “Door deze mensen te benaderen konden we veel nieuwe gesprekken met De VoorzieningenWijzer inplannen. Van de mensen die we spraken wilde tweederde een gesprek .” Dat bleek een succes. Per huishouden lag er gemiddeld €250,- aan gemeentelijke regelingen klaar en bleek dat ze hun zorgverzekering voordeliger konden inrichten. Hierdoor hadden de huishoudens, naast de energietoeslag, gemiddeld nog eens €425,- extra te besteden.

Blik achter de voordeur

Niet alleen de gemeenten, maar ook de consulenten zijn blij met deze extra gesprekken. Paul Titulaer, consulent in de gemeente Bergen, vertelt: “Die financiële ruimte is echt noodzakelijk nu, maar het levert ons ook wat op: we krijgen een blik achter de voordeur. We zien soms dat er meer speelt. Bijvoorbeeld dat mensen vermogen in stenen, in hun huis, hebben zitten waar ze niet bij kunnen. Dan kan het toch interessant zijn om te kijken of we hier beweging in kunnen krijgen door gesprekken met een notaris of de bank te adviseren.”

Minima beter bereiken in jouw gemeente?

Door de energietoeslag komt een grotere groep in beeld. Maak hier gebruik van en benader hen voor een gesprek met De VoorzieningenWijzer. Dat kan al eenvoudig door een optie voor vervolgcontact in je (online) aanvraagformulier toe te voegen. Zo weet je zeker of iemand benaderd wil worden voor extra hulp en leg je warm contact.

Extra hulpmiddelen

We hebben allerlei kant-en-klaar communicatiemateriaal beschikbaar dat je helpt om je doelgroep te benaderen. Neem contact met ons op hiervoor. Of met iemand sparren over het opstarten of uitvoeren van een (bel)actie? Ook dan helpen we je graag!

Meer inspiratie opdoen?

Benieuwd welke acties andere organisaties al uitvoerden voor hun inwoners of huurders? Bekijk ze hier.