<< Terug naar nieuwsoverzicht

“Blijf het aanbieden, dan komt het vanzelf tussen de oren van je huurders”

Hans Verhagen is coördinator Wijkvisie bij woningcorporatie Woningbelang. Hij houdt zich bezig met de leefbaarheid van huurders. Daar sluit volgens hem De VoorzieningenWijzer goed bij aan. “Als mensen op tijd aan de bel trekken kunnen we financiële problemen wellicht voorkomen.” Wij spreken hem over het benaderen en bereiken van huurders.
“Blijf het aanbieden, dan komt het vanzelf tussen de oren van je huurders”

Als coördinator Wijkvisie zorgt Hans ervoor dat huurders bij Woningbelang op een prettige manier samen kunnen leven. “Onze taken lopen ontzettend uiteen”, vertelt Hans. “Het bevat leuke en minder leuke dingen. Lastig is bijvoorbeeld het oplossen van burenruzies of detecteren van woonfraude. Maar we zijn ook proactief bezig om de mooie kanten van de wijk te benadrukken. Zo hergebruiken we planten uit een sloopproject en nodigen we huurders uit om ’s avonds bij een standje wat te komen drinken.”

“De VoorzieningenWijzer valt zowel onder leefbaarheid als onder financiën. We werken als teams daarom nauw met elkaar samen”, vervolgt Hans zijn verhaal. “Vaak beginnen financiële problemen met het achterlopen met de huur. We weten uit wetenschappelijk onderzoek dat als mensen tijdig aan de bel trekken, ze grotere problemen wellicht voorkomen.”

Communicatie via zoveel mogelijk kanalen

Dit is dan ook de reden dat Hans zoveel mogelijk huurders wil bereiken om hen kennis te laten maken met Dat Geldt voor Mij. Maar hoe bereik je mensen die het echt nodig hebben? “We vinden het heel lastig om mensen te vinden die een gesprek met De VoorzieningenWijzer het hardste nodig hebben. Ons idee is daarom toch om met hagel te schieten. We benaderen zoveel mogelijk mensen via allerlei kanalen. Dan hopen we dat ze toch openstaan voor die persoonlijke aandacht.”

“We zorgen er bijvoorbeeld altijd voor dat een nieuwe huurder een flyer van Dat Geldt voor Mij krijgt”, vertelt Hans. “Deze zit vaak in het oplevermapje, waar ook het huurcontract et cetera inzit. Daarnaast zorgen we dat onze consulenten altijd een stapeltje flyers in hun tas hebben als zij een huisbezoek afleggen. Ook hebben we Dat Geldt voor Mij naar voren geschoven in de media.”

“Tot slot schuiven we Dat Geldt voor Mij ook naar voren in openbare plekken waar huurders komen. Zo hangen er posters bij kringloopwinkels en wijkcentra waar huurders van ons komen. En we hebben in elk appartementencomplex van die digitale mededelingenborden. Daar komt om het halfuur ook zo’n flyer van Dat Geldt voor Mij langs.”

Enthousiaste collega’s

Het helpt natuurlijk ook als collega’s enthousiast zijn. Hans vertelt: “Zo beleeft een van onze telefonistes het product enorm. Als zij het gevoel heeft dat iemand financiële problemen heeft, probeert zij diegene te overtuigen om in gesprek te gaan met Dat Geldt voor Mij.”

Dit is ook meteen de tip van Hans voor andere woningcorporaties: “Het is belangrijk dat je een paar voorvechters hebt. Mensen die écht enthousiast worden van het product en het product ook echt beleven. Je hebt dit soort mensen nodig om andere collega’s daarin mee te nemen.

“Aan de andere kant is een lange adem ook heel belangrijk”, vervolgt Hans zijn verhaal. “Je hebt niet direct resultaat. We blijven De VoorzieningenWijzer aanbieden aan onze huurders, dan komt het vanzelf tussen de oren.”